frisör på yrkesgymnasiet, umeå

Nu har det snart gått ett år redan, helt sjukt så fort tiden går!
Har lärt mig mycket under det senaste året och jag tänkte dela med mig av det! Ska börja skriva minst 1 gång i veckan om vad jag har gjort på lektionerna osv. Alla inlägg om utbildningen kommer hamna i mappen "frisör"
Det kommer nog komma upp fler inlägg än bara 1 i veckan, för jag jobbar med frisör minst 4 dagar i veckan, måndag, tisdag, torsdag och Fredag!
Får se hur det blir helt enkelt.
Den här veckan har jag bara haft frisör 1 dag. Måndag va jag inte på skolan & tisdag var jag ledig, på Onsdag har vi ingen frisör lektion och idag skulle jag och Emma på skolbesök.
På torsdag hade jag 2 kunder, en var en kompis till någon som jobbar i receptionen på våran skola och den andra var en kompis till Malins kille. 
Färgade håret på hon den första & slingade på andra kunden. Nöjd!:) Fast jag var så sjukt trött så jag och emma orkade inte göra nånting, så läraren tog över;)
Under det här året har det hänt ganska mycket på skolan.
När jag började på yrkesgymnasiet var jag jätte nöjd med läraren och allting, det enda dom va ganska dryg va att vi fick vänta en hel termin innan saxerna kom. Så vi kunde inte börja klippa så mycket innan vi skulle ut på praktik. (Vi började praktiken i februari) men när vi väl hade fått saxerna så klippte vi nästan varje lektion vi hade.
Det var både postivt och negativt, det positiva va att vi fick lära allt utan saxer ganska bra innan vi började klippa, det negativa va att vi ville börja med klippningen, så då blev det andra långtråkigt för att vi längtade så mycket till saxerna.
Sen har vi bytt frisörlärare 3 gånger. Först hade vi Sandra, sen blev hon sjukskriver så vi fick någon som hette Therese tror jag hon hette och nu har vi Johanna. Har nog lärt mig mest av Johanna nästan:]
Sandra var ganska ofta sjukskrivern o sådär så det var ganska jobbigt. Men hon var as bra annars! Therese hade vi bara i nån vecka och Johanna har vi haft nån månad nu.
Eftersom jag har varit på skolan på Tosdagara och Fredagar, dom senaste veckorna, lär jag mig väldigt mycket av Johanna. Har tex lärt mig att klippa killfrisyrer och mycket annat. Jag gör mer på Torsdagar och Fredagar än vad jag har gjort på typ hela året nästan haha.
Angående praktiken så är man ute på praktik 2 dagar i veckan, i 2an & 3an är man ute 3 dagar. Har man inte hittat en praktik plats så är det skolans ansvar att hjälpa till. Det är väldigt svårt att få en praktik plats på en frisör salong eftersom dom flesta inte orkar ha en elev eller så har dom inte tid att ha en elev.
Det är kontakter som gäller helt enkelt, det finns salonger som tar emot även om man inte känner nån som jobbar där, men det är ju självklart lättare att få en praktikplats när man känner någon!
Jag hade praktik på Hårizont förut, men dom hade inte tid för mig längre. Så nu har jag praktik på Ölunds här i Holmsund. På hårizont kände en kompis till min mamma chefen till hårizont, och jag kände någon som jobbar där. Utan kontakter hade jag inte fått en praktikplats där.
På Ölunds känner jag både Marianne och Sofie som jobbar där, så samma gäller där, om jag inte hade känt dom hade jag kanske inte fått en praktikplats.
Ska börja där nästa vecka btw!

Det blev ett långt inlägg men så här har 1a året på frisörlinjen varit ungefär. Det som är skönt också är att vi nästan aldrig har några läxor, så om ni vill bli frisör och bor i Umeå eller i närheten av Umeå, så tycker jag att ni ska söka till frisör linjen på yrkesgymnasiet.
Fråga på, om ni vill veta nånting mer! kram <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0